torsdag 19. desember 2013

Design av eske

Vi fikk en oppgave om å lage en eske etter en bestemt mal og designe den etter temaet rettning og linjer. Læreren forklarte og viste hvordan man utførte decoupage teknikk og hva det faktisk er. Etter at læreren hadde belært oss om decoupage teknikk fikk vi kompetansemålene vi måtte forholde oss til under oppgaven:

Kompetansemål:   * Bruke farger og formelenheter i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i
                                 produkter.
                              * Bruke og ta vare på materialer på en økonomisk måte og i tråd med
                                  retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet.
                              * Visualisere egne ideer ovenfor kunder, brukere og andre medarbeidere.

Vurderingskriterier:              * Produkt i forhold til tema
                                              *Nøyaktighet i forhold til funksjon
                                              * Helhetlig resultat\presentasjon


Jeg både klipte og rev biter til striper/linjer som skulle danne form og bevegelse på eskens overflate. Den har både kontrasta som: svart - hvit, og organiske - geometriske former.


Men hvordan laget jeg boksen?

Som sakt så fikk vi en mal å følle. så da målte jeg og tegnet opp feltene av papp platen jeg skulle ha, og da måtte jeg også tenke på en økonomisk måte. Så jeg tok utgangs punkt i å spare mest mulig materiale ved å ta fra ytterste delene og prøve og ta fra ett sted.
Etter og ha tegnet opp delene jeg trenger måtte jeg skjære dem ut med tapetkniv og bruke skjære for å ikke ødelegge bordet. Jeg brukte også en rett planke for å holde kuttingen rett så det ble minst mulig feil. Noen av feltene jeg hadde skjært ut ble litt keive, og da brukte jeg sandpapir for å slipe de ned mot en rettere vinkel. Når jeg endeli får bitene rikti til så må jeg teipe dem sammen og finne ut hvilken del som hører til hvilken. Tapingen gikk ganske greit utenom at det krøllet seg ganske mye i hjørnene. Men når de var endeli på plass så igjennsto det bare å male overflaten hvit og sette på svart decoupage.


Om jeg skal vurdere det ferdige produkte selv så vil jeg si at det kunne sett bedre ut og at mange av disse linjene på sidene av boksen ikke en gang virker som linjer men meningsløse klatter. Egentli så skulle det på sidene bli mer gjennomtenkt og utspekulert. Men tiden strakk ikke til og jeg prioriterte tidsfristen framfor kvaliteten. Sånn er det også i arbeidslivet at man ikke kan levere noe som er parfekt men tre dager for sent om det skal være til noe viktig, framfor å gi et mindre parfekt produkt i tide. Da kan man miste den kunden og sannsynlig vis flere.
Lokke mekanismen er ikke av den beste kalitet, den ene siden klaffer sammen bedre enn den andre, det kan skyldes bruk av feil lim, og at det har trekt seg inn i pappen og fått flaten til å utvide seg eller feilkonstruering under oppbyggingen av esken. begge deler er noe jeg kunne fikse på om jeg hadde mere tid. 
Det jeg er mest fornøyd med er nok hvit malingen og eskens låkk. Fargen har blitt lite gjennomskinnelig og ganske klar. Låkket er den delen av eskens som er nærmest rikti malen vi fikk gå etter.

1 kommentar: